Tuesday, April 19, 2011

++ OH AYAH!! ++

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaanaku setiap hari..Tp tahukah aku, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon aku?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung aku..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg aku lakukan seharian ?

Saat aku sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah aku bahwa ayah sangat risau.??

Ketika aku, remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah aku bhw ayah hanya ingin menjaga aku? Krn bagi ayah, aku adlh sesuatu yg sangat berharga.

Saat aku sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka aku telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu aku di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

Setelah aku dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat aku memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah aku, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat aku berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukku..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

Sampai ketika jodoh aku telah datang dan meminta izin untuk mengambil aku dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat aku duduk di atas plamin bersama pasangankua..ayahpun tersenyum bahagia..
Apa aku tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?
Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan aku brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..


KU INGIN AYAH SEPERTI INI.."YA ALLAH KURNIAKANLAH AKU AYAH SEPERTI INI DAN JADIKANLAH AKU NAK YANG MEMAHAMI DAN MENGETAHUI ISI HATI AYAHNYA..AMIN"

2 comments:

Mrs. Eirwan said...

amin..hope me also be a good daughter

ruby said...

InsyaAllah..teruskn b'doa,dik comey...ape2 pun yg m'lnda,heroin xgduh coz heroin sntiasa cool..('_^)